Trots att du som handlare förmodligen redan gör vad du kan för att förebygga bedrägerier och felaktiga transaktioner finns alltid risken att en kortinnehavare reklamerar transaktionen till sin kortutgivare (bank). Om kortutgivaren – efter sin initiala utredning – bedömer att något är fel med transaktionen, inleds en reklamationsprocess genom kortnätverket, som på engelska kallas för en chargeback.
Chargeback syftar till att kortinnehavaren ska få tillbaka sina pengar om felaktigheter eller ett bedrägeri kopplat till en transaktion upptäcks. En chargeback ger även dig som handlare en möjlighet att tillsammans med din kortinlösen leverantör utreda ärendet och därefter antingen acceptera reklamationen eller bestrida ärendet.
Vi på Paytrim stöttar våra kunder genom hela chargeback-processen genom att:
Nedan följer en typisk reklamationsprocess:
För oss på Paytrim är det viktigt att du är nöjd med våra tjänster, produkter och vårt bemötande. Ibland kan det ske att vi inte motsvarar dina förväntningar och då vill vi gärna att du hör av dig till oss. I första hand ber vi dig att kontakta vår support för hjälp i ditt ärende. Antingen via mejl support@paytrim.com, eller via telefon 010-7500990.
Om du efter kontakt fortfarande inte är nöjd har du möjlighet att vända dig till klagomåls ansvarig hos Paytrim. Mejla gärna in ditt skriftliga klagomål till complaint@paytrim.com eller via post till:
Paytrim AB
Klagomåls ansvarig
Linnégatan 87 B
115 23 Stockholm
Om du vill ha kontakt med oberoende part hänvisar vi er till din kommuns kommunala konsumentvägledare. Dessa arbetar i nära kontakt med Konsumentverket och kontaktinformation hittar du på Konsumentverkets hemsida.
Vill du få ditt ärende prövat externt kan du göra en skriftlig anmälan till AllmännaReklamationsnämnden.
Att ta betalt ska både kännas enkelt och säkert för dig som handlare, men också för dina kunder. Tyvärr förekommer det att handlare och deras terminaler utnyttjas för kortbedrägerier. Det kan handla om allt från stulna kort till manipulerade terminaler. I värsta fall kan en bedräglig transaktion leda till att du som handlare får stå för kostnaden, om transaktionen reklameras.
Tillsammans kan vi förhindra bedrägerier redan innan köpet sker. Nedan presenteras värdefulla råd för dig som handlare för att undvika att drabbas av kortbedrägeri:
Terminalen är en värdefull utrustning för din verksamhet. För att undvika att terminalen manipuleras eller att skimningsutrustning installeras rekommenderar vi på Paytrim att alltid hålla terminalen under uppsikt:
Utför enbart återbetalningar till det kort som den ursprungliga betalningen utförts på. Genom att neka återbetalningar till andra kort kan du hindra bedragare från att utnyttja din verksamhet för bedrägeri och penningtvätt. Ett vanligt bedrägeri som förekommer är att bedragare handlar varor med ett stulet kort, vilket de senare försöker returnera till sina egna kort för att omvandla de bedrägliga köpen till pengar på kortet.
Du som handlade har alltid rätt att neka ett återköp till ett annat kort
Var extra uppmärksam om du som handlare upplever att en besökare spenderar ovanligt mycket eller i högre frekvens än vad du är van vid. Risken är att besökaren använder ett stulet kort, syftet med dessa köp är ofta penningtvätt.
Om du som handlare säljer produkter som löper större risk att kunna omvandlas till kontanter vid vidareförsäljning, såsom klockor och smycken, bör du vara extra uppmärksam.
Se till att alla anställda som hanterar terminalerna lär sig hur kort och kortterminaler ska hanteras och kontrolleras, vad som är ett misstänksamt beteende och hur man ska agera om olika situationer uppstår.
Extra viktigt är att nya och tillfälligt anställda får en utbildning så snart som möjligt, inte minst eftersom bedragare oftast passar på när de vet att ordinarie personal inte finns på plats och under öppettider när det finns som mest besökare och högt tryck på personal.
Vid misstankar om bedrägliga köp, hantering av terminaler eller annat avvikande, vänligen kontakta paytrim support snarast. Antingen via mejl support@paytrim.com, eller telefon 010-7500990 så hjälper vi dig vidare i ärendet.
Har du andra frågor eller funderingar relaterat till att skydda din verksamhet mot bedrägeri? Välkommen att kontakta vår support via kontaktuppgifterna ovan.
Ett kontobevis är ett underlag som intygar vem som är kontoinnehavare av ett specifikt konto och vem kontoutgivaren är (banken). För att ett kontobevis ska vara fullständig måste det framgå:
För att registrera eller byta ett konto för utbetalning behöver vi på Paytrim få in ett kontobevis från våra handlare. Kontobeviset intygar att kontot som ska registreras för utbetalning verkligen tillhör er verksamhet.